Απόφοιτοι πανεπιστημίων, καθηγητές, τμήματα των ΑΕΙ, ακόμη και ο φιλολογικός Σύλλογος «Παρνασσός» εκφράζουν τις αντιδράσεις τους για την επικείμενη μείωση των ωρών διδασκαλίας στα Αρχαία Ελληνικά
Η ανησυχία ξεκίνησε μετά από την πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) προς το Υπουργείο Παιδείας για μείωση των ωρών διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών στην Α’ Λυκείου. Στο πλαίσιο αυτό, το Δ.Σ. του Συλλόγου Αποφοίτων Φιλοσοφικής Σχολής Α.Π.Θ. «Φιλόλογος» αναφέρει ότι «η γενική αίσθηση είναι ότι πρόκειται για μια λογιστικού τύπου αλλαγή, χωρίς να εντάσσεται οργανικά σε κάποιον ευρύτερο σχεδιασμό για το ποιες είναι οι ανάγκες του σύγχρονου σχολείου» και υπογραμμίζει: Λαμβάνοντας, λοιπόν, υπόψη τα παραπάνω διερωτάται κανείς εύλογα για τη στρατηγική και τα προσδοκώμενα αποτελέσματα ουσίας παρόμοιων παρεμβάσεων. Τελικά ποιος αποφασίζει για τη διδακτέα ύλη στο ελληνικό σχολείο; Όσο φαίνεται, μόνον κατ’ επίφαση οι ειδικοί και σίγουρα όχι έπειτα από συζητήσεις και σχεδιασμό βάσει επιστημονικών και παιδαγωγικών κριτηρίων».
Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και ο Σύλλογος Αναπληρωτών Φιλολόγων (ΣΑΦ) και καλεί τους προέδρους των πανεπιστημιακών τμημάτων Φιλολογίας σε συντονισμένη κινητοποίηση απέναντι στην εισήγηση του ΙΕΠ. Την ανησυχία για τη μείωση των ωρών φιλολογικών μαθημάτων και τις επιπτώσεις στην πολιτιστική και γλωσσική κληρονομιά της Ελλάδας, έχει εκφράσει και ο Φιλολογικός Σύλλογος «Παρνασσός».
Η επιστολή των Αναπληρωτών Φιλολόγων
«Αξιότιμες κυρίες και κύριοι Πρόεδροι,
Με ιδιαίτερη ανησυχία πληροφορηθήκαμε την εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής προς το Υπουργείο Παιδείας, η οποία προτείνει τη μείωση της διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών στην Α’ Λυκείου από πέντε σε τέσσερις ώρες εβδομαδιαίως.
Η εξέλιξη αυτή, αν τελικά υιοθετηθεί, δεν θα έχει μόνο άμεσες επιπτώσεις στην ποιότητα της διδασκαλίας του μαθήματος, αλλά και σοβαρές συνέπειες για τη συνολική θέση των φιλολογικών σπουδών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, καθώς και στη διασύνδεσή τους με την Τριτοβάθμια.
Είναι σαφές ότι η συστηματική υποβάθμιση των φιλολογικών μαθημάτων στο Λύκειο επηρεάζει αρνητικά το ενδιαφέρον των μαθητών για τις Ανθρωπιστικές Επιστήμες και, σε δεύτερο χρόνο, την πορεία και το μέλλον των ίδιων των πανεπιστημιακών τμημάτων Φιλολογίας. Η αποδυνάμωση της διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών ήδη από την Α’ Λυκείου θα στερήσει από τους μαθητές πολύτιμα εφόδια, ενώ θα επηρεάσει και το επίπεδο προετοιμασίας όσων επιλέξουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στον κλάδο.
Με γνώμονα την επιστημονική σας ευθύνη, τον ρόλο σας στην προαγωγή της φιλολογικής παιδείας και την ευρύτερη αγωνία της ακαδημαϊκής και εκπαιδευτικής κοινότητας, σας καλούμε θερμά να ενώσετε τις δυνάμεις σας σε μια κοινή, συντεταγμένη παρέμβαση προς την Υπουργό Παιδείας, με στόχο την επανεξέταση της συγκεκριμένης πρότασης και την ανάδειξη της ουσιαστικής σημασίας που έχει το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών στην Α’ Λυκείου τόσο για τη γλωσσική και πολιτισμική καλλιέργεια των μαθητών όσο και για τη διατήρηση της συνέχειας μεταξύ Δευτεροβάθμιας και Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Μια τέτοια κοινή τοποθέτηση εκ μέρους των Τμημάτων Φιλολογίας θα έχει ιδιαίτερη βαρύτητα και απήχηση και μπορεί να λειτουργήσει ως καταλύτης για την αποτροπή μιας αλλαγής που θα είναι παιδαγωγικά, επιστημονικά και πολιτισμικά επιζήμια.
Με εκτίμηση και εμπιστοσύνη στην ευαισθησία και τη στάση σας,
Σύλλογος Αναπληρωτών Φιλολόγων».