Μαζικών διαστάσεων είναι η διαρροή προσωπικών δεδομένων Ελλήνων καταναλωτών στο dark web, έπειτα από κυβερνοεπίθεση που έπληξε το λογισμικό σύστημα της εταιρείας “Ορφέας Βεϊνόγλου Διεθνής Μεταφορική Α.Ε.”, συνεργάτιδας μεγάλων εταιρειών που διαχειρίζονται πλήθος αποστολών.
Ήδη από τον περασμένο Μάιο, η Nespresso Hellas είχε ενημερώσει τους πελάτες της για την παραβίαση των συστημάτων της μεταφορικής, ενώ τώρα και η Vodafone επιβεβαιώνει επίσημα ότι προσωπικά στοιχεία χιλιάδων πελατών της έχουν διαρρεύσει, περιλαμβανομένων ονοματεπώνυμου, τηλεφώνου, email και διευθύνσεων αποστολής.
Η επίθεση, που σημειώθηκε μέσω του συστήματος Lexicom της εταιρείας Cleo, οδήγησε σε μη εξουσιοδοτημένη πρόσβαση και διαρροή των δεδομένων στο σκοτεινό διαδίκτυο, με αποτέλεσμα οι εμπλεκόμενες εταιρείες να προειδοποιούν για πιθανούς κινδύνους phishing, απάτες μέσω τηλεφώνου ή email και κακόβουλη χρήση των πληροφοριών.
Σύμφωνα με τη Vodafone, η ίδια προχώρησε σε άμεση γνωστοποίηση του περιστατικού στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, ενώ η μεταφορική εταιρεία έχει ενημερώσει ότι εφαρμόζει ενισχυμένα μέτρα ασφαλείας σε συνεργασία με την Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας.
Το εύρος των επιπτώσεων παραμένει αδιευκρίνιστο, καθώς παρά το ότι η κυβερνοεπίθεση συνέβη προ εξαμήνου, μόλις δύο εταιρείες έχουν προχωρήσει σε δημόσια ενημέρωση των πελατών τους. Η μεταφορική εταιρεία βρίσκεται στο στάδιο απορρόφησης της OB Streem, διαμορφώνοντας τον μεγαλύτερο όμιλο logistics στην Ελλάδα, με πελατολόγιο που καλύπτει σχεδόν κάθε τομέα της αγοράς.
Το περιστατικό αναδεικνύει τις σοβαρές ελλείψεις της χώρας στον τομέα της κυβερνοασφάλειας. Η Ελλάδα, σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές κατατάξεις, βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις της Ε.Ε. σε επίπεδο ψηφιακής προστασίας, την ώρα που οι κυβερνοεπιθέσεις σε επιχειρήσεις έχουν αυξηθεί κατά 200% την τελευταία διετία.
Η ανάγκη για αναβάθμιση της ψηφιακής θωράκισης των ελληνικών επιχειρήσεων είναι πλέον επιτακτική. Το περιστατικό αυτό λειτουργεί ως καμπανάκι όχι μόνο για τις εταιρείες που υπέστησαν τις επιθέσεις, αλλά και για όλο τον επιχειρηματικό κόσμο, ο οποίος καλείται να επαναξιολογήσει τις αλυσίδες συνεργατών του και την επάρκεια των ψηφιακών του συστημάτων.