Μαθητές Δημοτικού βρήκαν σύριγγες στον κήπο του Αρχαιολογικού Μουσείο Αθηνών και τις πήραν μαζί τους
Τέσσερις χρησιμοποιημένες σύριγγες ινσουλίνης βρήκαν στον περιβάλλοντα χώρο του Αρχαιολογικού Μουσείου Αθηνών, πέντε μαθητές της Β’ τάξης στη διάρκεια εκπαιδευτικής επίσκεψης στις 13 Μαϊου.
Χωρίς να γίνουν αντιληπτά από τους συνοδούς εκπαιδευτικούς, τα παιδιά έπαιζαν τον «γιατρό» στο πούλμαν της επιστροφής, συνέχισαν ανενόχλητα όσα έμειναν στο ολοήμερο και τελικά, το περιστατικό αποκαλύφθηκε στο σπίτι, όταν οι γονείς βρήκαν τις σύριγγες στα χέρια των παιδιών τους.
Η είδηση δεν έγινε γνωστή παρά μία εβδομάδα αργότερα, εντελώς τυχαία.
Οι γονείς άλλων παιδιών από εκείνα, που ενεπλάκησαν, επικοινώνησαν με το protothema.gr προκειμένου να δημοσιοποιήσουν όσα έχουν συμβεί. Αφενός, διαμαρτύρονται για την αβελτηρία της διεύθυνσης του σχολείου σχετικά με τη διαχείριση του θέματος, αφετέρου φοβούνται για την ασφάλεια των δικών τους παιδιών, μπροστά στο ενδεχόμενο να έχουν προσβληθεί από κάποιο μεταδιδόμενο νόσημα, αφού οι μικροί μαθητές, που βρήκαν τις σύριγγες εξακολουθούν να πηγαίνουν κανονικά στο σχολείο.
Αφού κατήγγειλαν το περιστατικό, το protothema.gr προσπάθησε να πάρει απαντήσεις, τόσο από το Αρχαιολογικό Μουσείο, το οποίο ανταποκρίθηκε, όσο και από τη Διεύθυνση του σχολείου, που όμως δεν θέλησε να προβεί σε κάποιο σχόλιο.
«Είμαι μητέρα παιδιού του 3ου Δημοτικού Ηρακλείου Αττικής, που φοιτά σε διαφορετική τάξη», αρχίζει να λέει η μία μητέρα, η οποία επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία της. «Στις 13 Μαϊου, αμέσως μετά τις διακοπές του Πάσχα, δύο τμήματα της Β’ Δημοτικού πραγματοποίησαν εκπαιδευτική επίσκεψη στο Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών, στην Πατησίων. Συνοδοί ήταν δύο δάσκαλοι και άλλοι τρεις, της Παράλληλης Στήριξης. Μάθαμε πως 4-5 παιδιά βρήκαν στον προαύλιο χώρο του Μουσείου αλλά και έξω από αυτόν, χρησιμοποιημένες σύριγγες. Τα παιδιά πήραν τις σύριγγες μαζί τους χωρίς να αντιληφθούν τίποτε οι συνοδοί. Ακολούθησε ”παιχνίδι” στο πούλμαν της επιστροφής, όπου τα παιδιά έπαιζαν τους ”γιατρούς” με τις σύριγγες. Μάλιστα, ένα παιδί, το οποίο έχει πάντα μαζί του ένα λεμόνι, γιατί ζαλίζεται συχνά, το είχε βγάλει και κάρφωναν επάνω του τις σύριγγες. Το ”παιχνίδι” συνεχίστηκε στο ολοήμερο κι ούτε εκεί κατάλαβε κανείς τί κρατούσαν στα χέρια τους οι μαθητές. Μία δασκάλα, νομίζοντας ότι το ένα παιδί κρατούσε καρφίτσα στο χέρι του, χωρίς να πλησιάσει για να ελέγξει, φώναξε απλώς, ”Παιδιά, μην παίζετε με τις καρφίτσες, πετάξτε τις!”. Κάποια από τα παιδιά αυτά, τις πήραν μαζί στο σπίτι τους. Όταν τις ανακάλυψαν οι γονείς, θορυβήθηκαν και μιλώντας με τα παιδιά κατάλαβαν τί είχε συμβεί», καταγράφει για το περιστατικό η ίδια και ξεσπά: «Πώς γίνεται να συνοδεύουν πέντε ενήλικες παιδιά Β’δημοτικού, να μην έχουν ιδέα για το τι συμβαίνει στη συγκεκριμένη περιοχή με τα ναρκωτικά και να μην πάρουν είδηση ούτε τί συνέβαινε μέσα στο πούλμαν, ούτε μετά στο σχολείο. Τίθεται, επίσης, θέμα ευθύνης του Αρχαιολογικού Μουσείου, το οποίο επισκέπτονται καθημερινά δεκάδες σχολεία. Αλλά και του δήμου Αθηναίων, σε σχέση με τόσες πεταμένες σύριγγες στην περιοχή – καθαρίστηκε το Πεδίον του Άρεως αλλά τριγύρω γίνεται της τρελής… Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, διαπιστώνουμε μία τάση συγκάλυψης από πλευράς σχολείου και Διευθυντή, καθώς δεν μας ενημέρωσε επίσημα – μαθεύτηκε τυχαία, κυκλοφόρησε από στόμα σε στόμα».
Σύμφωνα με άλλη μητέρα, της οποίας το παιδί φοιτά στο ίδιο σχολείο αλλά δεν είχε εμπλοκή στο συγκεκριμένο συμβάν, «αυτή τη στιγμή, προσπαθούν να υποβαθμίσουν το γεγονός. Από πλευράς σχολείου, τηρείται σιγή ιχθύος. Μάθαμε ότι ο Σύλλογος Γονέων έστειλε μέιλ στο Διευθυντή του σχολείου ζητώντας ενημέρωση για το θέμα με τις ενέσεις, να μας καθησυχάσουν. Τίποτε. Τα παιδάκια, που πήραν τις ενέσεις κι έπαιξαν, μακάρι να είναι όλα καλά στην υγεία τους. Σκεφτείτε, όμως, ότι θα μπορούσε να περάσει κάποιος να τους δώσει ναρκωτικά, ακόμη και να άρπαζε κάποιο παιδί… Πού ήταν αυτοί οι άνθρωποι, που έπρεπε να τα προσέχουν; Και μέσα στο πούλμαν, όταν έπαιζαν τα παιδιά με τις ενέσεις, οι δάσκαλοι κάθονταν μπροστά, χωρίς να ελέγχουν – κανονικά, θα έπρεπε να πηγαίνουν πάνω-κάτω 50 φορές! Ως γονείς, μας απασχολεί το γεγονός ότι παραδίδουμε σε αυτούς τους εκπαιδευτικούς τα παιδιά μας και δεν τους έχουμε εμπιστοσύνη».
Τον λόγο παίρνει ξανά η προηγούμενη μητέρα, για να μοιραστεί την αγωνία της ενώ διερωτάται γιατί δεν έγιναν κάποιες απαραίτητες κινήσεις: «Μήπως θα έπρεπε να καλέσουν στο σχολείο κάποιον ειδικό για να ενημερώσει τους γονείς αλλά και τα παιδιά; Μήπως χρειάζεται τα συγκεκριμένα παιδιά, που εμπλέκονται στο συμβάν, να κάνουν και κάποιες περαιτέρω εξετάσεις; Μάθαμε πως οι οικογένειές τους ήδη τα πήγαν για έλεγχο και τους σύστησαν επανέλεγχο σε 2 ή 3 μήνες, καθώς υπάρχουν μεταδιδόμενα νοσήματα, που εμφανίζονται σε δεύτερο χρόνο. Ωστόσο, τα συγκεκριμένα παιδιά συναναστρέφονται όλα τα υπόλοιπα και μας απασχολεί, κυρίως, το ενδεχόμενο μετάδοσης ηπατίτιδας, καθώς πρόκειται για ανθεκτικό ιό. Με όσα συμβαίνουν – τα παιδιά βρίσκουν χρησιμοποιημένες σύριγγες, πέφτουν καγκελόπορτες… – να κάνω το σταυρό μου, όταν παραλαμβάνω σώο το παιδί μου το μεσημέρι;».
Η απάνηση του Αρχαιολογικού Μουσείου
Το protothema.gr αναζήτησε απαντήσεις από το Αρχαιολογικό Μουσείο. Σύμφωνα με τον υπεύθυνο επικοινωνίας, κ. Ευάγγελο Βιβλιοδέτη – αφού πρώτα αιφνιδιάστηκε, επειδή δεν είχε ενημερωθεί σχετικά από το σχολείο – «ο κήπος του Αρχαιολογικού Μουσείου δεν φυλάσσεται το βράδυ. Είναι ένας ελεύθερος χώρος, όπου έχουν πρόσβαση οι πάντες. Το πρωί γίνεται πάντα έλεγχος από την ασφάλεια αλλά εξαρτάται πού βρήκαν τα παιδάκια τις σύριγγες – ίσως αν τις βρήκαν μέσα σε καμιά φυλλωσιά, να μην τις είδαν οι άνθρωποι της ασφάλειας του Μουσείου… τί να πώ; Θα το ερευνήσω», δήλωσε ο υπεύθυνος, για να προσθέσει: «το Μουσείο ”σφραγίζεται” στις 20.00. Ο κήπος, ο οποίος αποτελεί τοπόσημο της Αθήνας, ανήκει στο Μουσείο αλλά η καθαριότητα είναι και θέμα του δήμου Αθηναίων. Πρόκειται για ένα μεγάλο και προσβάσιμο σε όλους χώρο. Ως Μουσείο, κάνουμε τακτικούς ελέγχους όταν ανοίγει το πρωί το Μουσείο. Ωστόσο, μετά τις 20.00 το βράδυ, δεν μπορούμε να γνωρίζουμε ποιος έρχεται ή ποιος κάθεται στα παγκάκια έξω. Φυσικά, υπάρχουν κάμερες αλλά ”βλέπουν” σε συγκεκριμένα σημεία», εξηγεί ο κ.Βιβλιοδέτης.
Δεδομένης της μεγάλης επισκεψιμότητας από σχολεία, λαμβάνονται κάποια επιπλέον μέτρα από το Μουσείο για την ασφάλεια των μαθητών; «Οι μαθητές έρχονται με τους συνοδούς εκπαιδευτικούς. Μόλις μπουν στο Μουσείο, αναλαμβάνουμε εμείς. Αν μου λέγατε ότι είχαν βρει κάτι τέτοιο μέσα στο Μουσείο, τώρα θα είχε γίνει πανικός! Ο εξωτερικός χώρος, είναι δύσκολο να ελεγχθεί, γιατί είναι τελείως ανοιχτός. Να αναφέρω, επίσης, ότι οι συνάδελφοι, που κάνουν τα εκπαιδευτικά προγράμματα, βγαίνουν πάντα να προϋπαντήσουν τα παιδιά στην είσοδο του Μουσείου και στη συνέχεια, βρίσκονται διαρκώς κοντά τους – δεν κυκλοφορούν ποτέ μόνα τους τα παιδιά εντός του Μουσείου. Με την ολοκλήρωση του προγράμματος, την ευθύνη έχουν και πάλι οι συνοδοί τους».
Όσο για το συγκεκριμένο συμβάν, όπως σχολιάζει ο ίδιος, «με παραξενεύει, επειδή δεν είχαμε ποτέ κάτι τέτοιο στο παρελθόν. Αλλά μπορεί το παιδάκι να είδε τη σύριγγα μέσα σε μία φυλλωσιά και να την πήρε. Είναι ένα τυχαίο περιστατικό, θα μπορούσε να συμβεί».
Τι υποστηρίζει το σχολείο
Η προσπάθεια του protothema.gr να συνομιλήσει με τον κ. Μύρωνα Μακρογιαννάκη, Διευθυντή του 3ου Δημοτικού Ηρακλείου, απέβη μάταια, καθώς ο ίδιος δεν θέλησε να μοιραστεί τις πληροφορίες. Είπε συγκεκριμένα: «Είναι ένα ζήτημα, που χειριζόμαστε. Αφενός, λόγω προσωπικών δεδομένων, αφετέρου επειδή πρόκειται για ένα ”λεπτό” θέμα, δεν επιθυμώ να δώσω περισσότερες πληροφορίες. Άλλωστε, και οι γονείς των παιδιών, που είναι άμεσα ενδιαφερόμενοι, προτιμούν να μην δοθεί έκταση στο γεγονός και οφείλω να το σεβαστώ».
Αξιόπιστες πηγές από το σχολείο, ανέφεραν πως ακόμη και 10 ημέρες μετά το περιστατικό, δεν είχε σταλεί μέιλ από το σχολείο στο Αρχαιολογικό Μουσείο με κοινοποίηση στο δήμο Αθηναίων ενώ θεωρείται ως ένα μεμονωμένο και ατυχές συμβάν.
Σε ό,τι αφορά τη δημοσιοποίηση του συμβάντος, πιστεύεται ότι θα επιφέρει μεγαλύτερη αναστάτωση. Την ίδια στιγμή, υποστηρίζεται πως δεν υπάρχει πρόθεση συγκάλυψης ή αποσιώπησης του γεγονότος και πως δεν συνδέεται με την ασφάλεια των μαθητών στο σχολείο συνολικά. Όπως έχει γίνει γνωστό, οι γονείς των παιδιών, που συμμετείχαν στο συμβάν, κλήθηκαν μία εβδομάδα αργότερα και προκρίθηκε η ανάγκη διακριτικότητας στη διαχείριση προς όφελος των παιδιών. Επίσης, το γεγονός ότι το σχολείο δεν εξέδωσε κάποια επίσημη ανακοίνωση, αποδίδεται στο αίτημα των εμπλεκομένων γονέων να μην δοθεί συνέχεια.
Όπως αναφέρουν οι ίδιες πληροφορίες μέσα από το σχολείο, σχετικά με τα πραγματικά περιστατικά, «οι βελόνες από τις σύριγγες ήταν καλυμμένες με το προστατευτικό πλαστικό καπάκι. Μας έκανε εντύπωση, γιατί αν ήταν χρησιμοποιημένες σύριγγες από χρήστες, θα ήταν πεταμένες σε ένα σημείο χωρίς καπάκι. Μάλλον ήταν αχρησιμοποίητες».
Όσο για συστάσεις προς τους συνοδούς εκπαιδευτικούς, υπήρξε η διαβεβαίωση πως έχουν γίνει.
Σχετικά με την – ομολογουμένως – πλημμελή εποπτεία από την πλευρά τους, ακούστηκαν τα ακόλουθα λόγια: «Επειδή τα παιδιά είναι παιδιά, μπορεί ανά πάσα στιγμή να βρουν κάτι και να το κρύψουν. Όταν παίζουν τα παιδιά στο διάλειμμα και κάνουν παρεούλες εδώ κι εκεί, μπορεί οι εκπαιδευτικοί να θεώρησαν πως δεν χρειάζεται να πάνε πάνω από το κεφάλι τους για να ψάξουν. Ειδικά στην περίπτωση αυτή, τα συγκεκριμένα παιδιά, που έτυχε να βρουν τις σύριγγες, δεν είναι παιδιά που ‘υποπτεύεσαι’ ότι μπορεί να έχουν κάνει κάτι, καθώς δεν έχουν ποτέ κινήσει υποψίες με σκανταλιές ή ο,τιδήποτε άλλο».
Τέλος, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές πληροφόρησης, καταβάλλεται προσπάθεια καθησυχασμού προς τους γονείς: «Παραλείψεις μπορεί να έγιναν αλλά δεν σημαίνει ότι είναι πλημμελής η εποπτεία. Οι γονείς δεν πρέπει να αισθάνονται ότι τα παιδιά δεν είναι ασφαλή στο σχολείο τους».
Ευθεία αμφισβήτηση στη συγκεκριμένη διαβεβαίωση περί ασφάλειας, έρχεται να κάνει η μία μητέρα, η οποία μίλησε στο protothema.gr: «Έχουμε αντιμετωπίσει πάρα πολλά προβλήματα σ’αυτό το σχολείο. Μία μέρα, είχε έρθει το παιδί μου με τρία αποτσίγαρα στο πορτοφολάκι, που έχει για το κυλικείο – τα βρήκε κάτω, τα μάζεψε, επειδή του είπαν ότι είναι ‘τσιγάρο-τσίχλα’! Όταν επικοινώνησα με την Υγειονομική Υπηρεσία, στα κεντρικά, για να το αναφέρω, μου είπαν πως πρόκειται για κάτι πολύ σοβαρό κι ότι θα μπορούσε ακόμη και να κλείσει το σχολείο. Ο διευθυντής με διαβεβαίωσε ότι δεν θα ξανασυμβεί, δεν έδωσα συνέχεια», σημειώνει.
Και συνεχίζει, αναφέροντας θέματα καθαριότητας: «Στο συγκεκριμένο σχολείο, υπάρχει σοβαρό θέμα καθαριότητας, κάτι που αναφέρουμε συνέχεια στη Διεύθυνση. Οι τουαλέτες, βρώμικες. Είναι παλιές, οι ”τούρκικες” που λέμε, κι όταν είχε βουλώσει σωλήνας, έβγαινε υγρασία στον κάτω όροφο και τρομερή δυσοσμία. Η αίθουσα εκδηλώσεων, επίσης βρώμικη. Αν και έχουμε επανειλημμένα ζητήσει να καθαριστεί, δεν συμβαίνει αυτό – το σχολείο έχει δύο καθαρίστριες, μία πρωινή και μία απογευματινή. Επίσης, στο πλαίσιο αναβάθμισης του κτιρίου, ήρθε η τεχνική υπηρεσία του δήμου κι έκανε εργασίες σε ώρα μαθήματος, πράγμα που απαγορεύεται. Έτριβαν μάρμαρα, πλακάκια, παντού σκόνη…. Κι οι μαθητές στο διάδρομο. Είναι ένα μικρό σχολείο, 210 παιδιά και εκτείνεται σε δύο ορόφους – στο ισόγειο, το γραφείο. Οι μικρές τάξεις, μέχρι την Τρίτη δημοτικού στον πρώτο όροφο, οι υπόλοιπες τάξεις στο δεύτερο όροφο».
Σε ό,τι αφορά το θέμα της εποπτείας των μαθητών από τους εκπαιδευτικούς, η μητέρα απαντά αποστομωτικά: «Το συμβάν με τις σύριγγες, δεν είναι η πρώτη φορά που δεν πήραν είδηση οι εκπαιδευτικοί. Γενικά, είναι ”καφεδάκι, τσιγαράκι” στο προαύλιο… Δεν τους εμπιστεύομαι! Χώρια το κινητό… ακόμη και την ώρα του μαθήματος, υπάρχουν δάσκαλοι που το χρησιμοποιούν. Κι όταν ένα παιδάκι ρώτησε ”Κυρία, γιατί έχετε κινητό;”, εκείνη απάντησε ”Γιατί, έχουμε και δουλειές…”».
Όπως καταγγέλει η ίδια μητέρα, σημειώνεται αδιαφορία από πλευράς εκπαιδευτικών για τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες. «Στο σχολείο μας, έχουμε 14 εκπαιδευτικούς Παράλληλης Στήριξης. Όταν οι δασκάλες δουν δει ότι κάποιο παιδί ‘δυσκολεύεται’, με το παραμικρό λένε απλώς ”Φέρτε μας μία Παράλληλη”, έχει γίνει μόδα! Δεν βλέπουμε να καταβάλουν κάποια προσπάθεια να διαχειριστούν αυτά τα παιδιά αλλά μεταθέτουν το πρόβλημα στους γονείς, να βρουν εκείνοι τη λύση… Γνωρίζω περίπτωση παιδιού, το οποίο λόγω διάσπασης προσοχής κάνει εργοθεραπεία και λογοθεραπεία. Κι ενώ έχουν επανειλημμένα επικοινωνήσει οι ειδικοί με το σχολείο για να δώσουν κατευθύνσεις, η δασκάλα τους αγνοεί», καταλήγει.