16 Σεπτεμβρίου, 2025

Η Ανατροπή στην Ενημέρωση!

Expand search form

Με 15.000 ελλείψεις εκπαιδευτικών ξεκίνησε η σχολική χρονιά – Τέλη Σεπτεμβρίου νέες προσλήψεις αναπληρωτών

Όλες οι κατηγορίες: ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Κοινοποιήστε

Σε τουλάχιστον 15.000 εκτιμάται ο αριθμός των εκπαιδευτικών που υπολείπεται στις σχολικές τάξεις της χώρας. Αριθμός που ενδεχομένως να είναι και σημαντικά μεγαλύτερος. Σύμφωνα με όσα ανέφεραν στο iEidiseis.gr οι πρόεδροι της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ, το φαινόμενο εντοπίζεται σε όλη τη χώρα και σε βασικές ειδικότητες καθηγητών. Σε πολλά τμήματα δεν υπάρχουν δάσκαλοι και καθηγητές, ολοήμερα σχολεία υπολειτουργούν, πολλοί μαθητές κάνουν λίγες ώρες μάθημα. Ταυτόχρονα, σημαντικές είναι οι ελλείψεις καθηγητών και στη Γ’ Λυκείου, γεγονός που καθιστά το πρόβλημα ακόμη μεγαλύτερο.

«Τα κενά είναι παντού»

Σύμφωνα με όσα σχολίασε στο iEidiseis.gr ο Θεόδωρος Τσουχλός, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ), «αυτή τη στιγμή, βάσει και των στοιχείων του υπουργείου Παιδείας, τα κενά στα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ανέρχονται συνολικά σε περίπου 15.000».

Πάντως, «εμείς θεωρούμε ότι τα κενά είναι περισσότερα. Ήδη, κάποιες ΕΛΜΕ μας έχουν στείλει τα σχετικά στοιχεία και προκύπτουν εκατοντάδες κενά: στο Ρέθυμνο, τα κενά στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, είναι περίπου 170. Στην Κέρκυρα είναι σχεδόν 60, ενώ σε αυτόν τον αριθμό κυμαίνονται οι ελλείψεις και στον νομό Αργολίδας. Αν σε αυτά τα νούμερα αθροίσουμε και τα εκατοντάδες κενά στην ανατολική Αττική, διαπιστώνουμε ότι υπάρχουν αρκετές εκατοντάδες ελλείψεις. Αντιλαμβάνεστε ότι αν μιλάμε για το σύνολο της χώρας, οι ελλείψεις είναι τεράστιες. Άλλωστε, τα κενά είναι παντού».

Σύμφωνα με πληροφορίες, εκατοντάδες είναι οι ελλείψεις και σε άλλες περιοχές όπως: ΗράκλειοΑχαΐα και Ημαθία.

Ιδιαίτερο πρόβλημα υπάρχει σύμφωνα με τον ίδιο και «στη Γ’ Λυκείου, όπου υπάρχουν ελλείψεις σε όλες τις βασικές ειδικότητες καθηγητών, όμως τα παιδιά πρέπει να ξεκινήσουν μάθημα από την πρώτη ημέρα και όχι να χάνουν κρίσιμες ώρες. Αυτά όμως γίνονται κάθε χρόνο».

«5.000 κενά στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση»

Από την πλευρά του, ο Θανάσης Κικινής, πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (ΔΟΕ), ανέφερε στο iEidiseis.gr πως «τα κενά είναι πάρα πολλά. Την περασμένη Παρασκευή, οι σύλλογοί μας ανά την Ελλάδα, μας ενημέρωσαν ότι στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση υπήρχαν περίπου 5.000 κενά».

Το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως «στη δυτική και ανατολική Αττική, στις περισσότερο απομακρυσμένες περιοχές και στην Κρήτη, που πάντα αντιμετωπίζει πολλά ζητήματα. Γενικότερα όμως, υπάρχει μια διασπορά του φαινομένου της μη κάλυψης -σε πρώτη φάση- των αναγκών σε αναπληρωτές».

Άδειες

Το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων έχει ανακοινώσει πως φέτος έγιναν περίπου 10.000 προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών ενώ εστάλησαν SMS σε περίπου 24.500 αναπληρωτές. Η δεύτερη φάση προσλήψεων αναπληρωτών έχει οριστεί για τις 25 και 26 Σεπτεμβρίου.

Σύμφωνα με στοιχεία των Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης που επικαλέστηκε πρόσφατο δημοσίευμα της «Καθημερινής», «σχεδόν το 23% από τους 9.158 εκπαιδευτικούς που διορίστηκαν φέτος, ζήτησαν άδεια». Όπως αναφέρεται, «οι πιο συνηθισμένοι λόγοι είναι οι άδειες κύησης, ανατροφής τέκνου και επαπειλούμενης κύησης».

«Θα φτάσουμε τους 45.000 αναπληρωτές»

Όπως σχολίασε ο κ. Τσουχλός, «αυτό σημαίνει πως αυτομάτως υπάρχουν 2.000 κενά μόνο από τους διορισμούς των μόνιμων. Επίσης, αρκετοί αναπληρωτές, επειδή διορίζονται σε δύσκολες περιοχές, φεύγουν την πρώτη εβδομάδα. Αυτός είναι ο λόγος που θεωρώ πως έως το τέλος της χρονιάς, θα χρειαστούμε επιπλέον τουλάχιστον 20.000 αναπληρωτές. Πέρυσι πήραμε 50.000 αναπληρωτές, φέτος πιστεύω ότι θα πάρουμε περίπου 45.000. Τουλάχιστον, το υπουργείο αντιλήφθηκε ότι τα κενά είναι πολλά, και προχωράει νωρίτερα στη δεύτερη φάση της πρόσληψης των αναπληρωτών».

«Θλιβερό να τα βάζουμε με τις συναδέλφισσες»

Σε ότι αφορά τις άδειες των νεοδιορισμένων εκπαιδευτικών, ο κ. Τσουχλός αναρωτήθηκε: «Δεν υπάρχει δημογραφικό πρόβλημα; Αν κάποιες συναδέλφισσες έλαβαν την άδεια που δικαιούνται επειδή ετοιμάζονται να γεννήσουν ή γέννησαν πριν λίγους μήνες είναι κακό; Θέλουμε περισσότερα παιδιά επειδή κλείνουν δημοτικά και νηπιαγωγεία».

Παράλληλα, ο κ. Κικινής, σχολίασε πως «το να λάβουν οι γυναίκες αναπληρώτριες όσα δικαιούνται όπως την άδεια ανατροφής, σε μια χώρα που κινδυνεύει να σβήσει εξαιτίας του δημογραφικού, σίγουρα δεν είναι κατακριτέο. Είναι θλιβερό να τα βάζουμε με αυτές τις συναδέλφισσες που κάνουν χρήση όσων τους δίνει ο νόμος για να μπορέσουν να μεγαλώσουν τα παιδιά τους».

«Τεράστια έξοδα»

Παράλληλα, οι αναπληρωτές έχουν να αντιμετωπίσουν σύμφωνα με τον κ. Κικινή και στα τεράστια έξοδα, «ειδικά όσοι καλύπτουν κενά στην επαρχία. Αυτοί οι συνάδελφοι αγωνιούν ακόμη και για το αν θα βρουν σπίτι και όχι σε ποια τιμή, καθώς τα ενοίκια είναι ούτως ή άλλων σε δυσθεώρητα επίπεδα. Κι αυτό το πρόβλημα, κάθε χρόνο γίνεται συνεχώς εντονότερο».

Σε αυτό το πλαίσιο, «τονίσαμε και στον υπουργό Εσωτερικών την περασμένη Τρίτη πως πρέπει να βρεθεί λύση υποδομών. Υπάρχουν παλιά νοσοκομεία και στρατόπεδα αχρησιμοποίητα που ρημάζουν. Αυτοί οι χώροι θα μπορούσαν να δοθούν σε εκπαιδευτικούς κι άλλους δημόσιους υπαλλήλους που αντιμετωπίζουν το ίδιο πρόβλημα».

«Πολλά τμήματα δεν έχουν εκπαιδευτικούς»

Σε ότι αφορά τους περίπου 10.000 φετινούς διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών, ο κ. Κικινής σχολίασε πως «κανείς δεν αμφισβητεί τη σημασία τους, όμως πρέπει να γίνουν περισσότεροι. Δεν γίνονταν προσλήψεις εδώ και χρόνια, επομένως αυτοί οι διορισμοί δεν καλύπτουν τις πραγματικές ανάγκες. Όσο αφήνουμε πάγια κενά να καλυφθούν από αναπληρωτές, θα είναι πάρα πολύ μεγάλος ο αριθμός τους, ο οποίος απαιτείται κάθε χρόνο. Αντίστοιχα όμως, θα είναι λίγες και οι δυνατότητες του συστήματος να τους προσλάβει».

Σχετικά με το τι προβλήματα δημιουργούν αυτά τα κενά τις πρώτες ημέρες της σχολικής χρονιάς, ο ίδιος ανέφερε πως «υπολειτουργούν τα ολοήμερα σχολεία και πολλά τμήματα δεν έχουν εκπαιδευτικούς. Δεν είναι ιδανική η κατάσταση. Γι’ αυτόν τον λόγο προκύπτουν οι χαμένες σχολικές ώρες».

Παράλληλα, ο κ. Κικινής επεσήμανε πως η πρόσληψη αναπληρωτών σε φάσεις, «δημιουργεί αδικίες, επειδή έτσι ιεραρχούνται τα κενά και συνάδελφοι με πολλά μόρια πηγαίνουν σε απομακρυσμένες περιοχές, γεγονός που τους αδικεί».

«Λουκέτα»

Όπως έχει ήδη ανακοινωθεί, τη φετινή σχολική χρονιά, θα παραμείνουν κλειστές 714 σχολικές μονάδες, σε σύνολο 13.478. Ένα πρόβλημα που σύμφωνα με τον κ. Κικινή δεν οφείλεται μόνο στο δημογραφικό, αλλά και στο ότι «ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα “κλείδωσε” στους 25. Θα έπρεπε λόγω του δημογραφικού να υπήρχε μεγαλύτερη ευελιξία και ο αριθμός μαθητών να κυμαίνεται στους 17-18 ανά τάξη. Άλλωστε, οι επιστημονικές μελέτες υποστηρίζουν ότι αυτός είναι ο ιδανικός αριθμός για καλύτερες συνθήκες μάθησης».

«Χιλιάδες αποχωρήσεις»

Ζήτημα προκαλείται και από τις συνταξιοδοτήσεις των εκπαιδευτικών, επειδή σύμφωνα με τον κ. Τσούχλο, «κάθε χρόνο αποχωρούν περίπου 5.000 – 6.000 δάσκαλοι, καθηγητές και νηπιαγωγοί. Αυτό σημαίνει ότι ο μειώνεται ακόμη περισσότερο ο αριθμός των κενών που καλύπτουν οι διορισμοί των μόνιμων εκπαιδευτικών. Επομένως, ίσως και να είμαστε ήπιοι σε ότι αφορά τον αριθμό των αναγκών που υπάρχουν».

Αυτές οι ελλείψεις, οδηγούν σύμφωνα με τον κ. Τσουχλό, «σε ολοένα και περισσότερα κενά, με αποτέλεσμα πολλά παιδιά να ξεκινούν το σχολείο με 3ωρα και 4ωρα. Και οι εκπαιδευτικοί δεν μπορούν να λειτουργήσουν φυσιολογικά, όταν λείπουν τόσο πολλοί συνάδελφοί τους».

Αυτός είναι ο λόγος που ο ίδιος θεωρεί πως «τα επόμενα δύο χρόνια, οι διορισμοί θα πρέπει να είναι διπλάσιοι. Εφόσον προσληφθούν 40.000 μόνιμοι εκπαιδευτικοί τα επόμενα δύο χρόνια, τότε μπορούμε να επανέλθουμε στην κανονικότητα του 2009 και του 2010, όταν χρειαζόμαστε μόλις 10.000 αναπληρωτές».

Παράλληλη στήριξη

Μάλιστα, συγκριτικά με πέρυσι την ίδια χρονικά περίοδο, ο κ. Κικινής θεωρεί πως «είμαστε κάπως χειρότερα. Άλλωστε, έως τώρα, έχουν περιοριστεί αρκετά και οι προσλήψεις στην παράλληλη στήριξη, εξαιτίας της αλλαγής του νομοθετικού πλαισίου. Βάσει του νέου νόμου για την Ειδική Αγωγή, ο εκπαιδευτικός του τμήματος ένταξης, δεν μένει σε ένα τμήμα, αλλά διαχέει την παρουσία του στα τμήματα.

Αυτό έχει ανοίξει το πεδίο για να μειωθεί ο αριθμός των προσλήψεων στην παράλληλη στήριξη. Ένας διευθυντής σχολείου με τον οποίο μίλησα, στο οποίο υπάρχουν 15 διαγνώσεις, πέρυσι έλαβε 7 εκπαιδευτικούς παράλληλης στήριξης, ενώ φέτος 2. Αυτό θα δημιουργήσει προβλήματα και στη στήριξη των μαθητών».

Προηγούμενο Άρθρο

Διήμερο “Αθηνάς Χωρίς Αυτοκίνητο”: «Δωρεάν ηλεκτρικά ποδήλατα από τη ΔΑΕΜ για τη μετακίνηση σε μία πόλη χωρίς αυτοκίνητο»

Επόμενο Άρθρο

Οι εξελίξεις με τον Μυλωνάκη θέτουν θέμα «στενού επιτελείου» του Κυριάκου Μητσοτάκη

Μπορεί να σου αρέσει επίσης …

Νεκρή εντοπίστηκε η 59χρονη Βρετανίδα που αγνοούνταν στην Καβάλα

Κοινοποιήστε

ΚοινοποιήστεΗ 59χρονη Michel Ann Joy Bourda, που αγνοούνταν από τον Αύγουστο στην παραλία Οφρυνίου στην Καβάλα, εντοπίστηκε τελικά νεκρή. Η γυναίκα είχε […]

Έσπασαν το αυτοκίνητο του ΣΚΑΪ στα επεισόδια στο Σύνταγμα

Κοινοποιήστε

ΚοινοποιήστεΚατά τη διάρκεια των επεισοδίων στο Σύνταγμα, άγνωστοι με καλυμμένα χαρακτηριστικά προκάλεσαν φθορές στο δορυφορικό όχημα του ΣΚΑΪ και κατέστρεψαν […]

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *