Εγκαινιάστηκε η έκθεση Frontpage Project και περιμένει το κοινό έως τις 11 Ιουνίου στο Πολιτιστικό κέντρο «ΜΕΛΙΝΑ» του Δήμου Αθηναίων (Ηρακλειδών 66 & Θεσσαλονίκης, στο Θησείο). Στο επίκεντρο του προβληματισμού της βρίσκονται οι κρυφές σημασίες των εννοιών και της πραγματικότητας του επικοινωνιακού σύμπαντος.
Μέσα από έργα 50 δημιουργών από τον χώρο των εικαστικών και του φωτορεπορτάζ, η έκθεση οπτικοποιεί πρωτοσέλιδα σε μια διαλεκτική σχέση με κείμενα από την παγκόσμια ειδησεογραφία, έντυπη και ηλεκτρονική. Οι καλλιτέχνες χρησιμοποιούν δημιουργικά την έννοια του «Πρωτοσέλιδου», σαν πρώτη ύλη και αφορμή για μια άλλη προσέγγιση-ερμηνεία, δημιουργώντας μια δική τους αφήγηση για την πρόσφατη ιστορία, προσκαλώντας τον θεατή να συμμετάσχει σε μια ιδιόμορφη επανανάγνωση των γεγονότων.
Η εννοιολογική αυτή έκθεση διοργανώνεται από το Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Επικοινωνίας (ECI), σε σύμπραξη με το Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΑΠΕ-ΜΠΕ) και την ανοιχτή εικαστική ομάδα AxionArt, με την συνέργεια του Video Art Festival Μηδέν. Επιχειρεί μια ευρεία κριτική ανατομία ζητημάτων όπως Ελευθερία στην έκφραση, Προπαγάνδα, Ψευδείς ειδήσεις, Προφίλ και ταυτότητα, Πνευματικά δικαιώματα, Λογοκρισία, Κρίση, Τεχνητή Νοημοσύνη.
Από το εφήμερο της πρώτης σελίδας με τις μισοκρυμένες λέξεις, εικόνες και αόρατα συμβάντα της Αννέτας Σπανουδάκη,
έως την παιχνιδιάρικη σκάλα από πλέξιγλας με 2.500 κέρματα των 100 δραχμών του Ανδρέα Σάββα που μας προκαλεί με ειρωνεία να «σκαρφαλώσουμε» στην υστερία του χρήματος και των περίφημων αγορών, τα έργα σκιαγραφούν τα διαχρονικά στοιχεία της έννοιας της επικοινωνίας, που αφορούν στο παρόν μας.
Η επέλαση της Τεχνητής Νοημοσύνης της Κλεοπάτρας Χατζηγιώση
ως τα Νταζιμπάο (κινεζικά η «χειροποίητη εφημερίδα τοίχου») του Μάριου Σπηλιόπουλου, καλούν το κοινό σε μια ιδιόμορφη επανάγνωση των γεγονότων.
Τα αινιγματικά έργα της Ρίας Δάμα για την γυναικεία ανεξαρτησία, όπως στην περίπτωση της πρωτοπόρου πιλότου Αμέλια Έρχαρτ, μέσα από αποσπάσματα άρθρων.
Οι συγκλονιστικές φωτογραφίες του φωτορεπόρτερ Γιάννη Κολεσίδη, με πρόσφυγες και μετανάστες οι οποίοι αγωνίζονται να πιάσουν τρόφιμα που τους πετούν εθελοντές, κοντά στην Ειδομένη(«Struggling for Food», 10 Μαρτίου 2016), έως το χειροποίητο αντίγραφο του Νίκου Ποδιά από το πρωτοσέλιδο της βρετανικής εφημερίδας Daily Mail όπου δεσπόζει η βουβή κραυγή της 80χρονης από τις πυρκαγιές στη Βόρεια Εύβοια που κυριάρχησε στον παγκόσμιο τύπο «Τρίτη 10 Αυγούστου 2021» υπογραμμίζουν με κάθε τρόπο ότι η είδηση «είναι η εικόνα που πολλές φορές στοιχειώνει τον πολιτισμό μας».
Η έκθεση αρθρώνεται σε πέντε άξονες: Επικαιρότητα – Επικοινωνία – Εικόνα – Λόγος – Μνήμη.
«Σε μια μεταιχμιακή εποχή, όπου ένας τεράστιος όγκος πληροφοριών διαδίδεται διαδικτυακά, σε παγκόσμια κλίμακα το πρωτοσέλιδο της εφημερίδας αποτελεί το ιστορικό κομμάτι της δημοσιογραφίας. Είναι το πλέον παραδοσιακό μέσο διάδοσης της πληροφορίας, καθώς η πολυφωνία του διαδικτύου, η πολυγλωσσία του και η δυνατότητά του να περιλαμβάνει πολλές και διαφορετικές απόψεις, γίνεται όλο και πιο ελκυστική σε μια κοινωνία που θέλει να είναι δημοκρατική», σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης Εύα Μαραγκάκη και προσθέτει: «Όμως η ταχύτητα μετάδοσης μηνυμάτων και η δυνατότητα πρόσβασης σε ένα ευρύ φάσμα απόψεων και ειδήσεων -που δεν έχει προηγούμενο στον δημοσιογραφικό χώρο- φέρει τη δυνατότητα χειραγώγησης του κοινού και προκύπτουν ζητήματα όπως αδυναμία αξιολόγησης και επιβεβαίωσης των ειδήσεων. Έτσι το κοινό έρχεται αντιμέτωπο με ένα μείγμα αληθούς και ψευδούς περιεχομένου μιας επαυξημένης ή εικονικής πραγματικότητας. Παρ’ όλα αυτά το πρωτοσέλιδο διατηρεί τις ιδιότητές του και τη δύναμή του, τόσο στην παραδοσιακή, όσο και στην ψηφιακή μορφή».
Παράλληλες εκδηλώσεις της έκθεσης Frontpage Project: 8 Ιουνίου (Πέμπτη), 17:00-19:00: Panel Discussion: «Τέχνη και επικοινωνία»
Ομιλητές:
– Γιώργος Καμπουράκης, Καθηγητής Ε.Μ.Π. μέλος ΔΣ του E.C.I.
– Βίκυ Τσιανίκα, Δημοσιογράφος ΕΡΤ
– Δημήτρης Πετρόπουλος, Αρχισυντάκτης «Μηχανή του Χρόνου»
– Θεόδωρος Μαντάς, Δικηγόρος
– Δημοσθένης Δαββέτας, Καθηγητής φιλοσοφίας της Τέχνης, εικαστικός, συγγραφέας
– Κωστής Σταφυλάκης, Ιστορικός Τέχνης
Συντονισμός: Ηλιάνα Κουλαρμάνη – δημοσιογράφος