Με ευθύνη της κυβέρνησης της Ν.Δ., υψηλό κέρδος για διάφορους μεσάζοντες και μεγάλο κόστος για τους καταναλωτές
Μεγάλο πρόβλημα αποτελεί η άνοδος των τιμών από το χωράφι στο ράφι. Πρόκειται για ένα επιπλέον ζήτημα το οποίο δεν έχει αντιμετωπίσει η κυβέρνηση της Ν.Δ., με αποτέλεσμα να δημιουργείται υψηλό κέρδος για διάφορους μεσάζοντες αλλά και μεγάλο κόστος για τους καταναλωτές. Είναι χαρακτηριστικό πως τον Απρίλιο τα φρέσκα τρόφιμα σημείωσαν τις υψηλότερες αυξήσεις των τελευταίων 3 ετών, σύμφωνα με το πρόσφατο Παρατηρητήριο Πληθωρισμού (Inflation Monitor) της Τραπέζης της Ελλάδος. Η αύξηση αγγίζει το 7,2% σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2024. Ο ρυθμός ανατιμήσεων στα μη επεξεργασμένα τρόφιμα παρουσιάζει επιτάχυνση, αφού τον Φεβρουάριο κινήθηκε στο 5,7%.
Η εκτόξευση
Ωστόσο, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον δείκτη τιμών εκροών σε γεωργία-κτηνοτροφία τον Μάρτιο, οι παραγωγοί πούλησαν κατά μέσο όρο τα προϊόντα τους -5% φθηνότερα σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2024. Η συνολική υποχώρηση του δείκτη εκροών τον Φεβρουάριο ήταν ακόμα μεγαλύτερη, στο -8,5% σε ετήσια βάση. Συνεπώς, φαίνεται ότι οι τιμές εκτοξεύονται από το χωράφι στο ράφι.
Τον Μάρτιο οι τιμές παραγωγού στο ελαιόλαδο μειώθηκαν κατά 43,44%, ενώ αντίστοιχη ήταν η πτώση και τον Φεβρουάριο. Η υποχώρηση, που οφείλεται και στο φαινόμενο της επίδρασης βάσης, οδήγησε σε πτώση και τον δείκτη εκροών φυτικής παραγωγής, που μειώθηκε κατά -6,9%. Από τα φυτικά προϊόντα, πέραν του ελαιόλαδου, οι τιμές παραγωγού μειώθηκαν στα δημητριακά (-0,9%) και σε πατάτες-σπόρους (-6,7%). Στις υπόλοιπες κατηγορίες οι τιμές παραγωγού αυξήθηκαν, με τις μεγαλύτερες ανατιμήσεις να παρουσιάζουν τα λαχανικά (2,9%) και τα φρούτα (11,5%).
Στη ζωική παραγωγή υπήρξε επίσης υποχώρηση στις τιμές παραγωγού, η οποία οφείλεται κατά κύριο λόγο στα ζωικά προϊόντα, που σημείωσαν πτώση κατά 2,3%. Αντιθέτως, το κρέας ακρίβυνε κατά 2,6%.
Ο Μάιος έφερε νέες ανατιμήσεις
Την ίδια ώρα, ο Μάιος ήρθε να προσθέσει ακόμη έναν γύρο αυξήσεων σε βασικά προϊόντα, επιβεβαιώνοντας ότι ο πληθωρισμός παραμένει στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Την πρωτοκαθεδρία στις ανατιμήσεις είχε ο καφές, οι τιμές του οποίου συνεχίζουν να εκτοξεύονται. Οι νέοι τιμοκατάλογοι έχουν ενσωματώσει αυξήσεις 10%-18% ανάλογα με τη μάρκα και την κατηγορία (φίλτρο, στιγμιαίος, εσπρέσο) λόγω των διεθνών τιμών, όπως επικαλούνται οι εταιρείες εμπορίας. Από τις αρχές του έτους ο καφές έχει αυξηθεί κατά 18,74%, όμως τα μηνύματα για την πορεία της τιμής στο μέλλον είναι αντιφατικά. Η παραγωγή καφέ της Βραζιλίας για τη σεζόν 2025-26 εκτιμάται σχεδόν 5% υψηλότερα από τις προηγούμενες προβλέψεις, όμως η Conab συνεχίζει να προβλέπει πτώση 6,6% σε ετήσια βάση, με την Ονδούρα, κορυφαία παραγωγό της ποικιλίας Arabica στην Κεντρική Αμερική, να αναμένεται να αυξήσει την παραγωγή της κατά 5,1%.
Σημαντικές αυξήσεις έως 13% καταγράφονται στη σοκολάτα. Μικρότερες, αλλά εξίσου σημαντικές είναι οι ανατιμήσεις που πέρασαν μέσα στον Μάιο σε άλλα προϊόντα. Όπως στα εμφιαλωμένα νερά, η τιμή των οποίων αυξήθηκε τις τελευταίες ημέρες κατά 4%-5%, με τους παραγωγούς να επικαλούνται ως αιτία της αύξησης τα νέα τέλη ανακύκλωσης. Αντίστοιχες αυξήσεις (5%) έχουν περάσει στις μαργαρίνες και στις τροφές για κατοικίδια, ενώ 6% έχει «τσιμπήσει» η τιμή της μπίρας, πλήττοντας τόσο τις mainstream μάρκες όσο και τις πιο εξειδικευμένες craft επιλογές, και +3% είναι οι αυξήσεις που έχουν περάσει στις κατεψυγμένες πίτες.
Ψηλά οι τιμές
Παράλληλα, λίγο κάτω από τα 5 δισ. ευρώ βρέθηκαν οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ στο τετράμηνο, επιβεβαιώνοντας ότι οι συνεχιζόμενες ανατιμήσεις συντηρούν σε υψηλό επίπεδο τους τζίρους, κάτι που λειτουργεί εις βάρος των καταναλωτών στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ, από τις 30 Δεκεμβρίου 2024 έως τις 27 Απριλίου 2025 οι καταναλωτές δαπάνησαν 4,984 δισ. ευρώ στο σούπερ μάρκετ. Επί της ουσίας οι καταναλωτές δαπάνησαν 8,9% ή 410 εκατ. ευρώ περισσότερα σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι (1/1/2024-28/4/2024), όπου οι πωλήσεις ήταν 4,574 δισ. ευρώ. Η αύξηση αυτή σε αξία επιβεβαιώνεται και από την άνοδο κατά 9% του όγκου των πωλήσεων των ταχυκίνητων κωδικών.
Από τα στοιχεία της NielsenIQ (πρόκειται για καταστήματα πάνω από 100 τ.μ.) προκύπτει πως η μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση καταγράφηκε στα φρέσκα προϊόντα, οι πωλήσεις των οποίων αυξήθηκαν κατά 13,4%, στο 1,255 δισ. ευρώ. Οι πωλήσεις της κατηγορίας τρόφιμα-ροφήματα ακολούθησαν με ποσοστιαία άνοδο 8,6% και συνολικές πωλήσεις 2,721 δισ. ευρώ. Αντίθετα, η ποσοστιαία άνοδος στις πωλήσεις των καθαριστικών ήταν περιορισμένη, με τα έσοδα να αυξάνονται κατά 1,6%, φτάνοντας τα 408 εκατ. ευρώ. Τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας παρουσίασαν ήπια αύξηση 2,6%, με τον συνολικό τζίρο να φτάνει τα 303 εκατ. ευρώ.