iAnatropi.gr

Η Ανατροπή στην Ενημέρωση!

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η τετραετία των αυξήσεων στις τιμές στο ράφι – Πόσο αυξήθηκαν οι τιμές

Κοινοποιήστε

Δύο βασικά δεδομένα χαρακτηρίζουν την εικόνα των σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα το τελευταίο διάστημα, όσον αφορά τα βασικά καταναλωτικά αγαθά.

Πτώση στο μέσο καλάθι επωνύμων προϊόντων, άνοδος στα ιδιωτικής ετικέτας

Από τις 5 Ιανουαρίου έως και τις 6 Απριλίου 2025, η αξία του μέσου καλαθιού επώνυμων προϊόντων υποχώρησε στα 210,65 ευρώ, από 212,03 ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2024, καταγράφοντας μικρή μείωση 0,65%. Το ποσοστό αυτό, ωστόσο, απέχει πολύ από τη σημαντική αύξηση σχεδόν 20% που καταγράφηκε την τετραετία 2021-2024, καθώς οι τιμές δεν αναμένεται να επιστρέψουν στα επίπεδα προ του 2021.

Η αποκλιμάκωση στις τιμές επώνυμων ταχυκίνητων αγαθών σχετίζεται άμεσα με τη μείωση του πληθωρισμού. Αντίθετα, στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας – αν και δεν είναι επώνυμα – καταγράφεται σταθερή αύξηση. Το μέσο καλάθι ιδιωτικής ετικέτας αυξήθηκε στα 144,6 ευρώ φέτος, από 143,89 ευρώ το 2024.

Η τετραετία των αυξήσεων

Σύμφωνα με το εβδομαδιαίο βαρόμετρο της Circana, το μέσο καλάθι επώνυμων προϊόντων ήταν 181,97 ευρώ το 2021, φτάνοντας στα 210,61 ευρώ το 2024 — αύξηση 28,64 ευρώ ή 19,03% σε τέσσερα χρόνια.

Αντίστοιχα, στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, το καλάθι από τα 121,83 ευρώ του 2021 ανέβηκε στα 145,54 ευρώ το 2024 — αύξηση 23,71 ευρώ ή 19,46%.

Άνοδος τζίρου και κατανάλωσης

Το διάστημα 5 Ιανουαρίου – 6 Απριλίου 2025, ο συνολικός τζίρος στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκε κατά 5,4%. Τα επώνυμα προϊόντα σημείωσαν αύξηση τζίρου 5,5% και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας 5,2%.

Σε αντίθεση με τα προηγούμενα χρόνια, όπου η άνοδος οφειλόταν κυρίως στις αυξήσεις τιμών, φέτος η αύξηση προέρχεται κυρίως από την ενίσχυση της πραγματικής κατανάλωσης: τα πωλούμενα τεμάχια αυξήθηκαν συνολικά κατά 3,9%, με τα επώνυμα προϊόντα να κινούνται ανοδικά κατά 4,3% και τα ιδιωτικής ετικέτας κατά 3%. Η μέση τιμή μονάδας αυξήθηκε ήπια κατά 1,5%.

Ο πληθωρισμός σε πτωτική πορεία

Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ διαμορφώθηκε στο 1,59% τον Μάρτιο 2025 σε ετήσια βάση. Για το δωδεκάμηνο Απριλίου 2024 – Μαρτίου 2025 οι τιμές υποχώρησαν κατά 0,27%, ενώ το πρώτο τρίμηνο του 2025 σημειώθηκε αύξηση 0,76%.

Ο καφές και το κακάο “καίνε” τις τιμές

Παρά τη γενικότερη αποκλιμάκωση, προϊόντα όπως ο καφές και το κακάο συνεχίζουν να ασκούν πιέσεις στις τιμές. Η τιμή του καφέ Arabica στη Νέα Υόρκη είναι αυξημένη κατά 73% σε σχέση με πέρυσι και κατά 80% σε σχέση με τρία χρόνια πριν. Αντίστοιχα, ο καφές Robusta έχει αυξηθεί κατά 30% ετησίως και 163% σε τριετία.

Η εκρηκτική άνοδος της τιμής του κακάο επηρεάζει επίσης τις τιμές στα γλυκίσματα και στα είδη πρωινού, όπου η σοκολάτα αποτελεί βασικό συστατικό.