Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

iAnatropi.gr

Η Ανατροπή στην Ενημέρωση!

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Μάκης Θεοφυλακτόπουλος: Πέθανε ο σπουδαίος ζωγράφος

Κοινοποιήστε

Πέθανε, σε ηλικία 84 ετών, ο Έλληνας ζωγράφος Μάκης Θεοφυλακτόπουλος. Η αξιοσημείωτη πορεία του.

Ο Μάκης Θεοφυλακτόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1939. Φοίτησε στην ΑΣΚΤ της Αθήνας με τον Γ. Μόραλη (1961-1967).

Η είσοδός του στην Τέχνη γίνεται το 1964, με μια σειρά έργων που θα προκαλέσουν αίσθηση και διθυραμβικά σχόλια. Δείχνουν μοτοσικλετιστές που φέρουν διακριτικά εξουσίας, αστυνομικούς και τροχονόμους, και διαβάζονται, στο πνεύμα της εποχής, ως αντίδραση απέναντι στην πολιτική και κοινωνική κατάσταση.

Από το 1969 έζησε εκτός Ελλάδος, εργαζόμενος κατά διαστήματα στην Ελβετία, τη Γαλλία και τέλος στη Νέα Υόρκη με υποτροφία Ford (1971). Επέστρεψε οριστικά στην Ελλάδα το 1975.

Στο μεγαλύτερο μέρος της ζωγραφικής του κυριάρχησε η ανθρώπινη μορφή και η σχέση της με τον χώρο. Η επεξεργασία των διαφόρων εκδοχών αυτής της σχέσης ξεκινά από το παλιότερο και δημοφιλέστερο θέμα του, τη Φιγούρα του μοτοσυκλετιστή που άλλοτε απειλεί σαν εικόνα της εξουσίας, άλλοτε κινδυνεύει ο ίδιος από τη μέθη της ταχύτητας.