23 Ιουνίου, 2026
Expand search form

30 χρόνια χωρίς τον Ανδρέα Παπανδρέου: Άρθρο της Ντόρας Μπακογιάννη στο “Καρφί”

Όλες οι κατηγορίες: ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
Κοινοποιήστε

Aνταποκρίθηκα στην πρόσκληση του Ανδρέα Παπαδόπουλου να γράψω κάτι με αφορμή τη συμπλήρωση 30 χρόνων από τον θάνατο του Ανδρέα Παπανδρέου γνωρίζοντας ότι η δική μου συμμετοχή θα είναι σαν τη μύγα μες στο γάλα. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι με τον Ανδρέα Παπανδρέου βρεθήκαμε απέναντι, με ομηρικές μάχες, τεράστιες διαφωνίες και μεγάλες ιδεολογικές συγκρούσεις. Αλλά εγώ θέλω με αυτή την ευκαιρία να μιλήσω για τον Ανδρέα Παπανδρέου που γνώρισα ως προσωπικότητα.

Ένα χαρακτηριστικό από αυτά που σε εντυπωσίαζαν στον Ανδρέα ήταν η απίστευτη ευγένειά του. Υπήρξε τόσο ευγενής όσο λίγοι άνθρωποι που έχω γνωρίσει. Δεν θα ξεχάσω ποτέ όταν μετά το Harefield έγινε ένα τραπέζι στην Αμερικανική Πρεσβεία και ο Ανδρέας ήταν εκεί πολύ καταβεβλημένος και χωμένος σε μια πολύ μεγάλη, βαθιά πολυθρόνα. Όταν πήγα να τον χαιρετήσω, έκανε αυτή την τεράστια προσπάθεια που κάνει ένας άνθρωπος για να σηκωθεί από μια πολύ βαθιά πολυθρόνα και το μυϊκό του σύστημα δεν τον βοηθάει.

Του λέω, «για όνομα του Θεού, κύριε πρόεδρε, σας παρακαλώ πάρα πολύ, μη σηκώνεστε». Και μου απαντά: «Είναι αδύνατον να μπει μέσα μια κυρία και να μη σηκωθώ». Είναι από αυτές τις στιγμές που έχουν μείνει χαραγμένες στη μνήμη μου. Η ευγένειά του ήταν έμφυτη. Και πρέπει να πω ότι είναι χαρακτηριστικό και όλης της οικογένειας Παπανδρέου, το έχει πολύ ανεπτυγμένο και ο Γιώργος Παπανδρέου. Ο Ανδρέας ήταν αναμφισβήτητα μια χαρισματική προσωπικότητα.

Η πρώτη μας συνάντηση ήταν το 1985, σε μια εποχή τεράστιας έντασης, στις εκδηλώσεις για την απελευθέρωση των Καλαβρύτων. Είχαμε περάσει τρεις μέρες, αφισοκολλώντας εμείς μπλε τα Καλάβρυτα και το ΠΑΣΟΚ πράσινα. Ήταν η εποχή της μάχης της αφίσας. Εκεί βρεθήκαμε νωρίτερα, εκ μέρους του ΠΑΣΟΚ ο Γιώργος Παπανδρέου και εκ μέρους της Νέας Δημοκρατίας εγώ, περιμένοντας τους αρχηγούς των κομμάτων.

Πρώτος προσήλθε ο Ανδρέας Παπανδρέου, ο οποίος με χαιρέτησε με ενθουσιασμό. Ήταν δε τόσο μεγάλος ο ενθουσιασμός του, που ο Γιώργος Παπανδρέου θεώρησε υποχρέωσή του να παρέμβει και να του πει: «Πατέρα, ξέρεις ότι είναι η κόρη του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη». Δεν μείωσε καθόλου τον ενθουσιασμό του και έφυγε εξαιρετικά ευχαριστημένος. Σε όλες τις συζητήσεις που είχα κατ’ ιδίαν μαζί του, έβλεπα έναν άνθρωπο με ένα πολύ μεγάλο χάρισμα. Κατά τη γνώμη μου, το μόνο πραγματικά που ενδιέφερε τον Ανδρέα ήταν η αναγνώριση και η αγάπη του λαού. Τι θα πληρώναμε αργότερα για τις αποφάσεις αυτές, τι θα πλήρωναν οι επόμενες γενιές, του ήταν παγερά αδιάφορο. Εκείνη την ώρα απολάμβανε την επιτυχία του.

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Στο Καρφί»

Προηγούμενο Άρθρο

30 χρόνια χωρίς τον Ανδρέα Παπανδρέου: Άρθρο του Μιχάλη Καρχιμάκη στο “Καρφί”

Επόμενο Άρθρο

30 χρόνια χωρίς τον Ανδρέα Παπανδρέου: Άρθρο του Δημήτρη Παπαδημούλη στο “Καρφί”

Μπορεί να σου αρέσει επίσης …

Η πολιτική αλαζονεία και απάθεια στα “καλύτερά της”: “To τζάμπα πέθανε” είπε η Αλεξοπούλου της ΝΔ για τα ενοίκια

Κοινοποιήστε

Κοινοποιήστε Η φράση «το τζάμπα πέθανε», αποδιδόμενη στη βουλεύτρια Αχαΐας της Νέας Δημοκρατίας Χριστίνα Αλεξοπούλου, την ώρα που περιγράφονται οι […]

Ο αγρότης από τα Τρίκαλα τα 1 εκατομμύριο από τον ΟΠΕΚΕΠΕ ευρώ τα ακριβά αμάξια και η πολιτευτής της ΝΔ

Κοινοποιήστε

ΚοινοποιήστεΕνδείξεις για ξέπλυμα μαύρου χρήματος από αγροκτηνοτρόφους στη Θεσσαλία που ελέγχονται για παράνομες ευρωπαϊκές επιδοτήσεις συνολικού ύψους 1,7 εκατ. ευρώ από τον ΟΠΕΚΕΠΕ την περίοδο 2019-2024 […]

Το ΦΕΚ της «ειδικής» επιστήμης και οι τίτλοι χωρίς αντίκρισμα

Κοινοποιήστε

ΚοινοποιήστεΛένε πως το χαρτί της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως «δεν λερώνεται», αλλά μερικές φορές αποδεικνύεται εξαιρετικά… ελαστικό. Το ΦΕΚ του 2007, […]

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *