Το Ιράν δεν μπορεί να επιβάλει διόδια ή τέλη διέλευσης στα Στενά του Ορμούζ στο πλαίσιο οποιασδήποτε μελλοντικής συμφωνίας με τις Ηνωμένες Πολιτείες, καθώς κάτι τέτοιο θα παραβίαζε το διεθνές δίκαιο, δήλωσε ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, Μάρκο Ρούμπιο.
Κατά την άφιξή του στο Άμπου Ντάμπι, πρώτο σταθμό της περιοδείας του στις χώρες του Κόλπου, ο επικεφαλής της αμερικανικής διπλωματίας τόνισε:
«Πρόκειται για μια διεθνή θαλάσσια οδό. Καμία χώρα δεν έχει το δικαίωμα να επιβάλλει διόδια ή τέλη διέλευσης σε μια διεθνή οδό ναυσιπλοΐας όπως τα Στενά του Ορμούζ».
Ο Ρούμπιο εξέφρασε την εκτίμηση ότι και οι χώρες της περιοχής συμμερίζονται αυτή τη θέση, ενώ σημείωσε πως η περιοδεία του αποσκοπεί στην ενίσχυση των επαφών με τους περιφερειακούς συμμάχους των ΗΠΑ, οι οποίοι βρέθηκαν πρόσφατα στο στόχαστρο ιρανικών πυραύλων και drones.
Στο επίκεντρο οι συνομιλίες με την Τεχεράνη
Ο Αμερικανός υπουργός Εξωτερικών επιβεβαίωσε ότι στις συναντήσεις του με τους ηγέτες των κρατών του Κόλπου θα συζητηθεί το υπό διαμόρφωση πλαίσιο συμφωνίας μεταξύ Ουάσινγκτον και Τεχεράνης.
Όπως ανέφερε, το σχετικό μνημόνιο κατανόησης θα αποτελέσει βασικό αντικείμενο διαβουλεύσεων, ενώ θα εξεταστούν και ζητήματα που δεν περιλαμβάνονται ρητά στο κείμενο.
Παράλληλα, υπογράμμισε ότι μια πλήρης και διαρκής παύση των εχθροπραξιών στην περιοχή δεν μπορεί να επιτευχθεί όσο, σύμφωνα με την αμερικανική θέση, φιλοϊρανικές οργανώσεις συνεχίζουν να εξαπολύουν επιθέσεις με πυραύλους και drones ή προχωρούν σε ενέργειες που χαρακτηρίζονται τρομοκρατικές.
Ο Ρούμπιο θα πραγματοποιήσει επαφές με την ηγεσία των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, ενώ στη συνέχεια θα επισκεφθεί το Κουβέιτ και το Μπαχρέιν. Η περιοδεία του θα ολοκληρωθεί με τη συμμετοχή του στη σύνοδο του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου.
Πακιστάν: «Το Ιράν έχει δικαίωμα να διαθέτει βαλλιστικούς πυραύλους»
Την ίδια ώρα, ο πρωθυπουργός του Πακιστάν, Σεχμπάζ Σαρίφ, υποστήριξε ότι δεν πρέπει να εφαρμόζονται «δύο μέτρα και δύο σταθμά» όσον αφορά τα βαλλιστικά όπλα της Τεχεράνης.
Όπως δήλωσε, το Ιράν έχει τα ίδια δικαιώματα με κάθε άλλο κράτος να διαθέτει βαλλιστικούς πυραύλους, ενώ διευκρίνισε ότι το ζήτημα των βαλλιστικών πυραύλων δεν περιλαμβάνεται στο υπό διαμόρφωση μνημόνιο συνεννόησης μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν, καθώς δεν αποτέλεσε αντικείμενο των διαπραγματεύσεων.


